19 juni 2012 (Kirkenes, Noorwegen)

19 juni 2012 - Kirkenes, Noorwegen

Hier weer een update van ons blog vanuit…Noorwegen! We zijn weer een stap dichterbij de Noordkaap. Op maandag hebben we de boot vanuit Tallinn naar Helsinki gepakt. Deze overtocht duurde ongeveer 2 uur. Aangekomen in Helsinki hadden we nog de hele middag om de stad te bekijken…maar moe en voldaan van de reis hebben we lekker een terrasje gepakt.

Na het terras zijn we doorgereden naar de opstapplaats van de motortrein. Op maandag aan het begin van de avond zijn we op de motortrein van Helsinki naar Rovaniemi gestapt waar we slaapcompartimenten hadden om de nacht door te brengen. Het viel ons direct op dat het in de avond niet donker werd…Roy heeft rond middernacht een prachtig filmpje van dit schouwspel gemaakt (zie bijlage).

Vanmorgen op dinsdag 19 juni zijn we, na een prima treinreis van 14uur, aangekomen in Rovaniemi; de woonplaats van de Kerstman! Uiteraard konden we niet zondermeer doorrijden naar Noorwegen en dus zijn we nog even langs de Kerstman gereden (zie filmpje).

Na het bezoek aan de Kerstman sloeg het weer helaas om en hebben we de rest van de dag regen gehad. Naast de regen daalde de temperatuur na het passeren van de ‘Artic circel’ behoorlijk tot een onbehaaglijke 6 graden! Onderweg hebben we zelfs nog sneeuw op de berg zien liggen! Aan het begin van de avond zijn we gearriveerd in Kirkenes…tegen de Russische grens. De wegen tussen Rovaniemi en Kirkenes zijn mooi maar het weer laat ons nu helaas in de steek, de voorspellingen van de komende dagen beloven gelukkig mooi weer…na vandaag zijn we daar wel aan toe!

De planning  van morgen is nog niet gemaakt…vandaag hebben we namelijk weer veel km’s achter de rug (525km) zodat we morgen meer speling hebben.

Rest ons nu alleen nog iedereen in NL de groeten te doen en we laten snel weer wat van ons horen!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Patrick:
    19 juni 2012
    Wat een geweldig avontuur!!
  2. Willem:
    20 juni 2012
    Wat hebben jullie tegen de Kerstman gezegd om zulk slecht weer te krijgen?
    Hoe houdt de techniek zich? Duits, Italiaans, Japans?
    En de billetjes?
    Het doel van de reis is niet de Noorkaap maar de weg ernaar toe!

Greetz, Willem
  3. Ron mansveld:
    20 juni 2012
    Wat een ervaring ...... de kerstman in het echt! Ik ga er bijna nog in geloven. Een droom wordt werkelijkheid! Ben benieuwd wie jullie onderweg nog meer gaan tegenkomen. Lees jullie reisverslagen met veel plezier. De Noordkaap wacht op jullie!
  4. Harry/marijke:
    20 juni 2012
    Hoe voelt het daar op de noordpool-cirkel?? Ver van huis nietwaar.!
    Fijn dat de voorspellingen beter worden dan geniet je toch meer dan in de regen.
    Wij wensen jullie een fijne rit! groetjes Harry en Marijke
  5. Erik:
    20 juni 2012
    Fantastisch om te lezen. En ja, de midzomernachten zijn een hele bijzondere ervaring. Sta er bij stil. Of liever, ga er bij zitten, op het mooiste plekje wat je kunt vinden en geniet van de niet ondergaande zon. Laat dit op je inwerken, de natuur op zijn mooist. Groet, Erik