25 juni 2012 (Lofoten)

25 juni 2012 - Kabelvåg, Noorwegen

De Lofoten

Na het vertrek vanuit Noordkaap zijn we door de bergen richting de Lofoten gereden. Het aantal af te leggen, verwachtte km’s, viel behoorlijk tegen. Onder andere door de vele (mooie) bochten en die bochten maakte het er niet minder leuk op. Daarnaast hadden we prachtig helder weer onderweg. Op een gegeven moment stonden we boven aan een berg in de plaats Kvaenangen (Gildetun Gjestestue) waar we een schitterend uitzicht hadden. Het was aan het begin van de avond en we waren er eigenlijk wel weer aan toe om te stoppen en laat daar boven aan die berg nou een hotel staan. Dus keuze was niet moeilijk om hier de nacht door te gaan brengen.

De zon stond nog boven de bergen dus konden heerlijk op het terrasje een biertje doen en vervolgens aanschuiven bij het buffet. De zon ging zoals inmiddels gewend niet meer onder en daarvan hebben een paar prachtige plaatjes kunnen schieten.

De volgende ochtend zijn we uiteraard weer op de motor gestapt om richting de Lofoten te rijden. De Lofoten is een schiereilanden groep wat als zeer mooi bekend staat en veelvuldig is omschreven op internet. De wegen die naar de Lofoten leiden waren weer schitterend… behalve de vele campers die we onderweg tegenkomen. Deze campers moeten natuurlijk ingehaald worden om van de mooie bochten te kunnen genieten!

Na een paar tussenstops kwam de bestemming in het vizier…prachtig! Helder blauw water en witte strandjes geven deze locatie de uistraling van tropische eilandjes. Langs de bergen en het heldere blauwe water reden we richting het hostel om na het inchecken plaats te nemen op een van de twee terrassen in het kleine plaatsje Kabelvag (nabij Svolvaer). Hier hebben we weer genoten van een koud biertje…in de zon! Het was hier gisteren 22 graden en de zon stond om 22:00uur nog steeds aan de hemel. Vandaag hebben we een korte trip gepland naar Sorvagen waar we vandaag ook blijven. Morgen pakken we de boot richting Bodo. Helaas is het regenachtig hier maar we rijden vanaf nu alleen nog richting het zuiden dus het kan alleen maar beter worden!

De groeten uit Noorwegen en tot snel!

1. Erik:
    25 juni 2012
    Jaloers, jaloers, jaloers! Wat boffen jullie. De Lofoten is een schitterend gebied. We kennen het. We gaan zeker nog een rkeer terug. Jullie naar Bordo, wij zijn nu onderweg baar Bordeaux,,,,,,
  2. Ita Bekking:
    Prachtige foto's.
    Er zullen zeker mensen zijn die jaloers op jullie zijn, en die spijt hebben dat zij niet meegegaan zijn.
    Eigen schuld dikke bult.

Groetjes Ita
  3. Wimmia:
    25 juni 2012
    ma wil volgend jaar met de auto deze reis maken .
    zou dat iets zijn ???? Grt Pa
  4. Albert Schoof:
    25 juni 2012
    Maak je geen illusies over het weer in het zuiden.... Tenzij jullie nog 3500km afzakken..:D
  5. Ad Broeders:
    26 juni 2012
    Geniet van de Lofoten! Een van de mooiste plekken van Noorwegen. En inderdaad: vergis je niet in de kilometers, dat kost wat tijd. Vorig jaar heb ik een geweldige walvisvaart gemaakt vanuit Andenes, maar volgens mij ligt dat voor jullie al weer uit de richting. In Stamsund heb ik ook verbleven; net als vele dorpjes op de Lofoten: klein, knus, maar stelt verder niet zo veel voor. Met name genieten van de leegte, de rust en natuur.
    Andere leuke plekken: Hagstue, Leknes, én Unstad (bij Eggem). Dit is een gehucht aan de zee, achter een bergketen waar met een enorme investering een tunnel is gegraven voor de ontsluiting van dit dorp; vervolgens trekken alle bewoners hier weg.
    Het meest zuidelijke vissersplaatsje op de Lofoten: A. En ik veronderstel dat jullie ook de stokvisdrogerijen wel hebben gezien (en geroken).
    Ook leuk en lekker: restaurant Skjaerbrygga in Stamsund.
    Veel plezier en goede reis verder!!
    Ad
  6. Ron mansveld:
    26 juni 2012
    Prachtig! Het ziet er inderdaad schitterend uit. Mooie vergezichten enzovoort enzovoort ..... Geniet van de rust, want straks is er weer de hectiek. Een reis om nooit te vergeten!